Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych, systemy przetwarzające te dane
obwiązane są do posiadania specjalnej funkcjonalności. W związku z tym specjalny
program BOAdmin pozwala na kontrolę dostępu do bazy danych osobowych,
wykonywanego z poziomu poszczególnych aplikacji. Dostęp użytkownika (operatora)
do danych osobowych od strony programów może być kontrolowany na dwóch
poziomach. W obu poziomach warunkiem koniecznym jest posiadanie, nadanych przez
administratora, uprawnień do przetwarzania danych osobowych. Dostępne są
następujące rodzaje uprawnień:
-
wgląd do danych osobowych
-
dodawanie nowych danych osobowych,
-
modyfikowanie istniejących danych osobnych,
-
usuwanie danych osobowych,
-
administrator danych osobowych.
W przypadku pierwszego poziomu posiadanie odpowiednich uprawnień jest także
warunkiem wystarczającym do korzystania z Bazy Osobowej.
Drugi poziom kontroli wprowadza upoważnienia do przetwarzania danych
osobowych. Nadawane są one użytkownikowi przez administratora na czas określony.
Na drugim poziomie dostęp do danych osobowych jest możliwy tylko z ważnym
upoważnieniem. Dzięki posiadaniu przez użytkownika takiego upoważnienia nie
staje się on tzw. odbiorcą danych (zgodnie z art. 7 pkt 6 Ustawy).
Podstawowe funkcje systemu:
-
Edycja danych osobowych
-
Udostępnianie danych osobowych (wydruk i rejestrowanie udostępnienia
danych)
-
Nadawanie operatorom upoważnień do przetwarzania danych osobowych
-
Określanie form prawnych dla osób prawnych
-
Specjalne funkcje do porządkowania danych osobowych (nazw miejscowości,
ulic)
-
Tworzenie raportu dla Krajowej Ewidencji Podatników
- Wczytywanie danych z Krajowej Ewidencji Podatników
- Ustawianie parametrów dostępu do bazy osobowej
- Ustawianie parametrów wprowadzania danych do bazy osobowej
|